Kitab Sujud Sahwi

BAB 1: MELAKSANAKAN SOLAT ZUHUR LIMA RAKAAT



631[Bukhari 1226] Diriwayatkan dari Abdullah bin Mas'ud ra, dia berkata: Bahwa suatu ketika Rasulullah Saw mengerjakan solat Zuhur lima rakaat, kemudian beliau ditanya, "Apakah rakaat solat zhuhur memang ditambah?" Rasulullah Saw balik bertanya, "Apa maksudmu?" Penanya mengatakan, "Tadi anda melaksanakan solat Zuhur lima rakaat". Maka Rasulullah Saw bersujud sahwi dua kali seusai salam.





BAB 2: SESEORANG DITANYA KETIKA DIA SEDANG SOLAT, KEMUDIAN DIA BERISYARAT DENGAN TANGAN DAN MENDENGARKAN PERTANYAAN TERSEBUT



632[Bukhari 1233] Diriwayatkan dari Ummu Salamah ra (istri Rasulullah Saw): Saya pernah mendengar Nabi Saw melarang solat sunat dua rakaat sesudah solat Asar, kemudian saya melihat beliau mengerjakannya. Ketika itu ada beberapa wanita anshar bersama saya, kemudian saya mengutus pelayan perempuan saya untuk bertanya kepada Rasulullah Saw: Mendekatlah kepada Rasulullah Saw, dan katakan kepada beliau, "Ya Rasulullah", kata Ummu Salamah, "Anda pernah melarang solat sunat dua rakaat sesudah solat Asar, tetapi sekarang saya melihat anda mengerjakannya?" Jika Rasulullah Saw memberi isyarat dengan tangan, maka tunggulah". Pelayan perempuan tersebut melaksanakan perintah Ummu Salamah. Mendengar pertanyaan tersebut, Rasulullah Saw memberi isyarat dengan tangan, maka pelayan tersebut menunggu sampai Rasulullah Saw selesai solat. Sesudah solat Rasulullah Saw bersabda, "Hai putri Abu Umayyah, tadi kamu bertanya mengenai solat sunat dua rakaat yang aku kerjakan sesudah solat Asar. Tadi siang aku dikunjungi oleh beberapa orang dari suku Abdul Qais, sehingga aku tidak sempat melaksanakan solat dua rakaat sesudah solat Zuhur, maka aku melaksanakannya (dengan qadha) sesudah solat Asar".