Kitab Mengqashar Shalat

BAB 1: BERAPA LAMA SESEORANG MENETAP DENGAN MENGQASHAR SOLAT?


575[Bukhari 1080] Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas ra, dia berkata: Nabi Saw pernah menetap selama 19 hari dengan mengqashar solat.


576[Bukhari 1081] Diriwayatkan dari Anas ra, dia berkata: Kami pernah menyertai Nabi Saw menempuh perjalanan dari Madinah ke Mekah. Ketika itu beliau melaksanakan solat selalu dua rakaat (yang aslinya 4 rakaat) sehingga kami kembali ke Madinah. Saya (perawi) bertanya kepada Anas, "Berapa lama anda tinggal di Mekah?" Dia menjawab, "Kami tinggal di sana selama sepuluh hari".



BAB 2: SOLAT QASHAR DI MINA


577[Bukhari 1082] Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra dia berkata: Saya melaksanakan solat qashar (dua rakaat) di Mina bersama Nabi Saw, bersama Abu Bakr dan Umar, begitu pula bersama Utsman pada awal masa-masa kekhalifahannya, tetapi pada tahun-tahun berikutnya Utsman menyempurnakan solat (dengan empat rakaat tanpa qashar) ketika berada di Mina.


578[Bukhari 1083] Diriwayatkan dari Haritsah bin Wahb ra, dia berkata: Nabi Saw mengimami kami solat di Mina dua rakaat (qashar) selama pelaksanaan haji.


579[Bukhari 1084] Diriwayatkan dari Abdurrahman bin Yazid bahwa Abdullah bin Mas'ud mengucapkan istirja (innaa lillaahi wainnaa ilaihi raaji'uun). Ketika dikatakan kepadanya bahwa Utsman bin Affan ra melaksanakan solat di Mina empat rakaat (tanpa qashar). Setelah itu Abdullah bin Mas'ud mengatakan: Saya telah engikuti solat dua rakaat (qashar) di Mina bersama Rasulullah Saw, juga bersama Abu Bakr dan Umar bin Khattab ra di tempat yang sama dengan qashar pula. Sungguh saya beruntung dengan melaksanakan solat qashar dua rakaat yang diterima oleh Allah yang aslinya empat rakaat.



BAB 3: BERAPA JARAK TEMPUH DIPERBOLEKAN QASAR[FOOTNOTE 1]


580[Bukhari 1088] Diriwayatkan dari Abu Huraira ra, dia berkata: Nabi Saw pernah bersabda, "Seorang perempuan yang beriman kepada Allah dan hari Akhir tidak boleh bepergian sejauh perjalanan sehari semalam tanpa sisertai muhrimnya".


[footnote 1]: Abdullah bin Mas'ud dan Abdullah bin Abbas mengqashar solat jika telah menempuh perjalanan sejauh empat burud (kira2 48 mil atau kira2 80 km).



BAB 4: SOLAT MAGHRIB TETAP TIGA RAKAAT DALAM PERJALAAN JAUH.


581[Bukhari 1091] Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra dia berkata: Ketika Nabi Saw tidak sempat berhenti dalam perjalanan, saya melihat beliau mengerjakan solat maghrib dengan jamak ta'khir dalam waktu isya, kemudian beliau salam setelah melaksanakannya tiga rakaat. Sebentar kemudian iqamat diperdengarkan, lalu Rasulullah Saw melaksanakan solat isya dua rakaat (dengan qashar), kemudian beliau salam. Sesudah solat isya, Rasulullah Saw tidak melaksanakan solat tahajjud kecuali setelah pertengahan malam.


582[Bukhari 1094] Diriwayatkan dari Jabir bin Abdullah ra dia berkata: Nabi Saw biasanya melaksanakan solat sunat di atas kendaraan tanpa menghadap ke kiblat (yakni menghadap ke depan sesuai arah kendaraannya).



BAB 5: SOLAT SUNAT DI ATAS KELEDAI.


583[Bukhari 1100] Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa dia pernah melakukna solat sunat di atas keledai dengan wajahnya menghadap ke arah kiri kiblat, lalu ditanya: "Mengapa anda mengerjakan solat dengan tidak menghadap ke kiblat?" Anas menjawab: "Kalau saya tidak pernah melihat Rasulullah Saw mengerjakan solat sunat seperti itu, niscaya saya tidak akan mengerjakannya".



BAB 6: TIDAK MELAKSANAKAN SOLAT SUNAT SETELAH SOLAT WAJIB KETIKA DALAM PERJALANAN


584[Bukhari 1101] Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra dia berkata: Saya pernah menyertai Rasulullah Saw dalam perjalanan dan selama itu saya tidak pernah melihat beliau mengerjakan solat sunat (sebelum dan sesudah solat wajib), sedangkan Allah 'Azza wa Jalla berfirman (artinya): "Sungguh pada diri Rasulullah Saw terdapat suri teladan yang baik bagimu". (AlQuran surah Al-Ahzab:21).



BAB 7: MENGERJAKAN SOLAT SUNAT DALAM PERJALANAN DI LUAR QABLIYAH DAN BA'DIYYAH


585[Bukhari 1104] Diriwayatkan dari Amir bin Rabi'ah ra, bahwa dia pernah melihat Nabi Saw mengerjakan solat sunat di malam hari ketika dalam perjalanan, dengan menunggang onta dan menghadapkan wajahnya ke arah manapun ssuai arah perjalanan ontanya.



BAB 8: MENJAMAK SOLAT MAGHRIB DAN ISYA KETIKA DALAM PERJALANAN


586[Bukhari 1107] Diriwayatkan dari Abdullah bin Abbas ra, dia berkata: Ketika dalam perjalanan, Rasulullah Saw menjamak solat Zuhur dengan Asar, dan solat maghrib dengan isya.



BAB 9: APABILA SESEORANG TIDAK MAMPU SOLAT DENGAN DUDUK, DIA BOLEH SOLAT DENGAN BERBARING


587[Bukhari 1117] Diriwayatkan dari Imran bin Hushain ra, dia berkata: Saya menderita sakit bawasir, kemudian saya bertanya kepada Nabi Saw mengenai solat saya, lalu Rasulullah Saw bersabda: "Kerjakan solat dengan berdiri, jika tidak mampu solatlah dengan duduk, dan jika tidak mampu solatlah dengan berbaring".



BAB 10: ORANG YANG MELAKSANAKAN SOLAT DENGAN DUDUK, TIBA-TIBA DI TENGAH SOLAT MERASA SEMAKIN SEHAT, MAKA DIA HARUS MENYELESAIKAN SOLAT DENGAN BERDIRI.


588[Bukhari 1188] Diriwayatkan dari Aisyah, Ummul Mukminin ra bahwa dia tidak pernah melihat Rasulullah Saw melaksanakan solat sunat di malam hari dengan duduk kecuali pada usia tuanya. Ketika itu Rasulullah Saw membaca Fatihah dengan duduk, lalu menjelang ruku beliau berdiri dengan membaca surah kira-kira 30 atau 40 ayat, kemudian beliau ruku'.


589[Bukhari 1119] Diriwayatkan dari Aisyah ra, seperti hadis nomor 588, namun dalam riwayat ini ada tambahan sebagai berikut: Pada rakaat kedua Rasulullah Saw berbuat seperti itu pula. Ketika Rasulullah Saw telah menyelesaikan solatnya, beliau bercakap-cakap dengan saya jika saya sudah bangun, dan jika saya masih tidur beliau berbaring.