Kitab Shalat Witir

BAB 1: KETERANGAN TENTANG SOLAT WITR



539[Bukhari 990] Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra, bahwa ada seorang laki-laki bertanya kepada Rasulullah Saw mengenai solat sunat pada malam hari, kemudian Rasulullah Saw menjawab: "Solat sunat pada malam hari itu dua rakaat-dua rakaat (diakhiri dengan salam pada setiap dua rakaat), kemudian jika seseorang khawatir tibanya waktu Subuh, maka hendaklah dia mengerjakan solat satu rakaat sebagai Witr (penggasal) solat sunat yang telah dia kerjakan".



540[Bukhari 994] Diriwayatkan dari AIsyah ra, bahwa Rasulullah Saw melaksanakan solat sunat 11 rakaat dan itulah solat sunat yang beliau kerjakan pada malam hari. Dalam salat tersebut lama setiap sujudnya kira-kira bacaan 50 ayat. Beliau juga melaksanakan solat sunat dua rakaat sebelum solat Subuh, kemudian beliau berbaring dengan miring ke kanan (sebelum berangkat untuk mengimami solat Subuh).





BAB 2: WAKTU SOLAT WITR



541[Bukhari 996] Diriwayatkan Dari AIsyah ra, dia berkata: Setiap malam Rasulullah Saw melaksanakan solat Witr dan solat Witr tersebut berakhir sampai saat sahur/ menjelang Subuh.





BAB 3: MENGAKHIRI SOLAT MALAM DENGAN WITR



542[Bukhari 998] Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra, dia berkata: Nabi Saw pernah bersabda, "Akhirilah solat sunat kalian pada malam hari dengan Wtr (bilangan rakaat yang gasal)".





BAB 4: SOLAT WITR DI ATAS HEWAN TUNGGANGAN



543[Bukhari 999] Diriwayatkan dari Abdullah bin Umar ra, bahwa Rasulullah Saw pernah melakukan solat Witr dengan naik onta (ketika dalam perjalanan).





BAB 5: MEMBACA QUNUT SEBELUM ATAUKAH SESUDAH RUKU



544[Bukhari 1000] Diriwayatkan dari Anas ra bahwa dia pernah ditanya apakah Nabi Saw pernah melakukan qunut pada solat Subuh? Anas menjawab: Ya. Dia ditanya lagi: Apakah Rasulullah Saw berqunut sebelum ruku? Dia menjawab: Rasulullah Saw berqunut sesudah ruku tidak lama.



545[Bukhari 1002] Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa dia pernah ditanya mengenai doa qunut, kemudian dia menjawab: Doa qunut memang ada. Anas ditanya lagi: Apakah sebelum ataukah sesudah ruku? Anas menjawab: Sebelum ruku. Anas ditanya lagi: Si fulan memberitakan bahwa kamu mengatakan bahwa doa qunut itu sesudah ruku? Anas menjawab: Dia berdusta. Sesungguhnya Rasulullah Saw pernah berqunut sesudah ruku selama sebulan. Rasulullah Saw pernah mengutus 70 orang qari' yang hafal AlQuran untuk menemui orang-orang musyrik (di Najd) yang jumlahnya lebih sedikit daripada mereka dan ketika itu ada perjanjian damai antara orang-orang musyrik tersebut dengan Rasulullah Saw. Tetapi mereka berkhianat lalu mereka membunuh 70 orang qari' itu, kemudian Rasulullah Saw membaca doa qunut selama sebulan untuk memohonkan laknat bagi mereka, yaitu suku Ri'l dan suku Dzakwan.



546[Bukhari -] Diriwayatkan dari Anas ra, bahwa dia berkata: Doa qunut pernah dibaca pada solat Maghrib dan Subuh.